Mozogni állati jó!

Ha Ön kutyatulajdonos, Szerencsés helyzetben Van: négylábú barátja segítségével könnyedén tehet még többet egészségéért, jó közérzetéért.

Ne bosszankodjon, amikor a türelmetlen eb arra figyelmezteti — legyen bár rekkenő hőség, szakadó eső vagy havazás —‚ hogy itt az ideje a napi sétának! Hisz egyébként lemondanánk a friss levegőn történő rendszeres mozgásról — amire a gazdinak ugyanolyan szüksége van, mint kedvencének.

Az orvosok tapasztalatai szerint azok az emberek, akik kutyát tartanak, kevésbé szenvednek magas vérnyomásban, s általában kiegyensúlyozottabbak, jobban terhelhetőek. A német sportfőiskolák egészségügyi felügyeletét ellátó kölni intézmény szakemberei kutatásokkal igazolták: a kutyasétáltatás aktív sporttevékenységnek tekinthető. A gazdák hétszerte többet tartózkodnak a levegőn, mint azok a szomszédaik, akik nem tartanak állatot. Általában napi két órát is kocognak — míg az emberek többségének teljesítménye csak hetente másfél-két óra.

Négylábú személyi edző

Tapasztalhatták: kedvencünk sosem unja meg a futkosást, ugrabugrálást. Jókedvre derít, ha részt veszünk a játékukban, s közben szinte észre sem vesszük: már rég túlteljesítettük a napi mozgáspenzumunkat. Felfrissül a vérkeringés, „beolajozódnak az ízületek... És ha tudatosan tervezzük, s előkészítjük ezeket az alkalmakat, nincs is arra szükség, hogy edzőterembe járjunk.

Búcsút inthet a stressznek

Tanácsot lehet kérni kutyakiképző iskolákban, melyek azok a gyakorlatok, amelyek jószágnak és gazdának egyaránt örömöt okozva fejlesztik az eb ügyességét, koncentrációs képességét, szaglóérzékét, erőnlétét. A sétához vegyünk fel kényelmes ruhadarabot, s vigyünk magunkkal némi frissítő italt, pár falat csemegét magunknak és a blöki számára is. Hamarosan tapasztalhatjuk, hogy megszabadulunk a kellemetlen feszültségektől, s hogy milyen jóleső érzés a séta végén simogatással megjutalmazni edzőpartnerünket. Az állat puha szőrének érintése, a gyöngéd babusgatás során az emberi testben hormonok termelődnek (cortisol, oxitocki, dopamin), amelyek hozzásegítenek a lelki békéhez, a jó közérzethez.

Néhány hasznos és örömöt adó közös gyakorlat

  • Církuszjáték: álljunk terpeszbe a combokat megfeszítve, s kinyújtott karral tartsunk egy hulahoppkaríkát. A kutyus örömmel fog átugrálni rajta. Ha mélyebbre tartjuk, az állat dolgát könnyítjük, de ami izmaink többet dolgoznak.
  • zlalom: miközben a gazdi terpeszállásban rugózva hol egyik, hol másik combizmát (valamint karját ritmusosan emelgetve) a hátizmait erősíti, a kutya a lábszárak körül forogva szlalomozik.
  • Lépcsőzés: az összes lábizmot átmozgathatjuk, ha egy kidőlt fatörzs kerül az utunkba. Lépegessünk rá lábainkat váltogatva, s a lent lévő lábat behajlítva rugózzunk. Ugyanerre biztassuk társunkat is.
  • Együtt lépegetés: Fogjuk meg a hátunk mögött a kutya két mellső lábát és egyensúlyozva lassú lépésekkel haladjunk előre együtt. Feszítsük meg a has, a láb és a fenék izmait. Jó hatású a gyakorlata cellulitisz ellen.
  • A kar erősítése: Végezzen fekvőtámaszokat— kezdésképpen ötöt, majd naponta eggyel többet. Pajtásunk utánozhat minket: behajlított mellső lábain megtámaszkodva emelgesse a hátsó felét.
  • Távolugrás: Bal lábunkon támaszkodva emeljük fel a kinyújtott jobb lábunkat, ‘‘— biztassuk a kutyát arra, hogy ugorja át néhányszor. Aztán cseréljük a lábakat.
  • Híd: a gerincoszlop rugalmasságát biztosítja, ha hanyattfekvésből megemelve a vállunkat, csípőnket és a hátunkat hídba emelkedünk. Ha sikerül kitartanunk a pozíciót, edzőpartnerünk boldogan bekuporodik a híd íve alá.

 
SZÍNES RTV 2OIO/19. SZÁM (d.i.)